Big Game Fishing Madeira

Big Game fishing Madeira

Woensdag 29 oktober ging ik het dan toch een keer proberen: Big Game Fishing! Tijdens een weekje vakantie op Madeira met mijn vriendin zijn we samen tot het besluit gekomen. Ik heb altijd gezegd dat Big Game Fishing voor mij niet echt vissen is, omdat voor mij de nadruk ligt op het commercieel belang.

Nadat ik met een Belgische natuurgids (Geert) in de haven van Funchal heb gesproken besluit ik het toch eens te ervaren. Al is het alleen maar om mijn vooroordelen kracht bij te zetten. Overigens begrijpt Geert mijn vooroordelen goed, hij adviseert mij de meest gepaste boot en crew. Gonzalo en Paolo zijn de schipper en deckhand. Mijn vriendin gaat mee als ‘guest’ aan boord en dat kost € 30,-. Als visser betaalde ik voor 4 uurtjes vissen een bedrag van € 220,-.

Gonzalo en Paolo van de Cabo S.João boot verwelkomen mij en mijn vriendin om 09:30 uur in de haven van Funchal. Om 10:00 uur varen we uit. Er is nog een visser aan boord, een Canadees die al bekend is met Big Game Fishing. Een strakblauwe lucht, licht briesje en met een Madeira wijn in het zonnetje op het dek vertoeven is al een ervaring op zich.

Cabo S.João Big Game Fishing Madeira

Het uitzicht vanaf zee richting eiland is fenomenaal. Je kijkt recht tegen de Cabo Girão, Europa’s hoogste klif, aan van 589 meter. Mijn vriendin had haar fotocamera mee waardoor deze historische dag, in wording, ook nog eens vastgelegd kon worden.

Madeira Big Game Fishing view

Vertrek uit de haven van Funchal

Uitzicht Cabo Girão Madeira

Cabo Girão Madeira, Europa’s hoogste klif, van 589 meter

We visten met in totaal vier hengels. Twee hengels voor mij en twee hengels voor mijn Canadese collega. Om het eerlijk te maken werd een kant hengels toebedeeld aan iemand en dit werd om het uur gewisseld. Op die manier vis je evenveel links als rechts van de boot. Twee setjes bestonden uit wat zwaardere hengels met zware reels die vanuit de ‘fighting chair’ gevist dienden te worden bij een aanbeet. De andere twee hengels met reeltjes waren voor het wat lichtere werk en konden staand gevist worden bij een aanbeet.

De vier hengels worden aan de zijkant van de boot in steunen gezet en middels een elastiekje wordt de hoofdlijn bevestigd aan een hulplijn die aan een viertal ‘outriggers’ bevestigd zit. Deze outriggers zijn kenmerkend aan een Big Game Fishing boot en houden de kunstaasjes een eindje uit elkaar naast de boot. Op die manier is er met meerdere hengels te trollen zonder dat het in de knoop raakt met elkaar. Naast deze vier hengels werden er twee ‘teasers’ achter de boot gehangen: een tonijn-imitatie boei, vastgeknoopt aan het achterdek en een octopus-imitatie.

De vier hengels werden voorzien van oppervlakte kunstaas in de vorm van octoptus-imitatie lures.

Big Game Fishing squid lure

Octopus-imitatie kunstaas

Gonzalo spreekt prima Engels en vindt het ook erg leuk om het over het vissen te hebben. Zijn collega Paolo prefereert het roer en spreekt wat gebrekkig Engels. Beide heren hebben echt hart voor de visserij en de natuur. Marlijn wordt altijd teruggezet en getagged met een chip zodat het gedrag van de marlijn bestudeerd kan worden door maritiem biologen. Tonijn vecht zich helaas vaak dood. Ook Dorado (Mahi-Mahi) kan vaak niet levend worden teruggezet gezien het gevaarlijk klapperen van de vis aan boord. Wahoo wordt wel teruggezet.

Bovenstaande vissoorten zijn in diverse varianten te vangen op Madeira, afhankelijk van het seizoen. Denk aan Blue Marlin, White Marlin, Big Eye Tuna, Yellow Fin Tuna, Blue Fin Tuna, Black Fin Tuna en Albacore (witte tonijn). Wij maken de meeste kans op een Big Eye Tuna die Gonzalo en Paolo de dag ervoor nog hadden gevangen. De kop werd traditioneel overboord gegooid en zou geluk brengen…

Big Eye Tuna Madeira

Big Eye Tuna kop van de dag ervoor

Al vrij snel zag ik in de oppervlakte een klein visje spartelen die de octopus-imitatie gegrepen had. Het visje was zo klein dat de aanbeet niet echt doorkwam. Het was mijn beurt om het visje, een kleine Dorado (ook wel Mahi-Mahi genoemd) binnen te halen.

Madeira mini Dorado

Mijn eerste (mini) Dorado

Mijn vooroordelen werden vrij snel afgezwakt. Tuurlijk, je hoeft niet veel te doen. De lijnen worden uitgezet door de deckhand, kunstaas wordt voor je gekozen, er wordt gevaren etc. Uiteindelijk ben je wel volledig verantwoordelijk voor het wel of niet binnenhalen van de vis. Bij een tonijn of een marlijn kan de dril al gauw een paar uur in beslag nemen en de schipper of deckhand zal nooit jouw hengel overnemen. Je dient de vis volledig zelfstandig af te drillen. Enige ervaring met betrekking tot het vissen in het algemeen is echt wel gewenst.

Een marlijn kan tijdens het gevecht een snelheid ontwikkelen van zo’n 90 kilometer per uur. Een klein foutje met de reel, een lus die ergens omheen slaat, heeft fatale gevolgen. Ook voor de visser zelf… De schipper en deckhand zijn dan ook uiterst waakzaam met betrekking tot veiligheid aan boord. Bij een aanbeet wordt eerst het dek vrijgemaakt van materialen, daarnaast heeft de deckhand altijd een mes bij de hand mocht iemand overboord slaan bij het pakken van de lijn/leader.

Madeira Big Game Fishing

Mijn vissershart ging nog sneller kloppen toen we vanuit het niets een aantal grote vissen langszij zagen springen met een hoop kolken achter de boot. Binnen no time gingen alle vier de hengels af en werd het een gekkenhuis aan boord. ‘Fighting belt’ om voor de kleinere hengels om toch nog enige tegendruk vanuit het lichaam te geven en niet alleen vanuit je armen. De ander in de stoel om de zwaardere hengel te pakken.

Enige snelheid is gewenst, anders zwemmen de vissen met lijnen door elkaar. Hoe we het voor elkaar kregen weet ik nog steeds niet, maar binnen een half uur lagen er vier prachtige grote dorado’s aan boord. Hiervan had ik het geluk er drie te drillen, omdat mijn Canadese collega druk was met een en dezelfde vis. Daarnaast ving ik ook nog de grootste dorado (waarschijnlijk het mannetje) op de meest lichte hengel. Dit gaf ultieme sport en prachtige beelden!

Madeira Big Game Fishing double hookup

Madeira Big Game Fishing fight

Dorado (Mahi-Mahi) vangst Madeira

Onderstaande beelden zeggen genoeg. Dorado’s van richting de 1.30 meter met een geschat gewicht van 12/13 kilogram. Gonzalo en Paolo hadden nog nooit zulke grote dorado’s gevangen op Madeira…

Madeira Big Game Fishing Dorado

Helaas werd het geen catch & release. Ik heb er later om gevraagd, Gonzalo gaf aan dat het niet te doen is als er vier hengels tegelijk af gaan om dan vissen aan boord te halen, wat al gevaarlijk is, rustig te onthaken, om vervolgens terug te zetten. Je gaat dan sowieso vissen verspelen plus dat de kans groot is dat de vis een klap geeft met de staart waarna je niet meer op staat.

Daar tegenover staat dat vissen die worden meegenomen niet verkocht mogen worden op Madeira. In de meeste gevallen worden ze weggegeven aan restaurants in de haven of aan de markt waar de vissen klaargemaakt worden. Wij hebben met mijn Canadese collega, Gonzalo en Paolo een dorado klaar laten maken in de haven van Funchal om deze met elkaar op te eten en te proosten op een fantastische en historische dag.

De vier gevangen Dorado's

De vier gevangen Dorado’s

Vers klaargemaakte Dorado

Vooroordelen Big Game Fishing weggenomen?

Niet helemaal, maar ik heb het absoluut leren te waarderen. Je hoeft geen zeer bekwaam visser te zijn om vis te vangen als je meegaat op zo’n boot. Er wordt veel voor je gedaan. Echter, gaven ook Gonzalo en Paolo aan, zegt het veel dat er vier hengels tegelijk vis vangen en alle vier de vissen netjes geland worden. Iemand met enige ervaring met betrekking tot het vissen met een reel heeft zeker meer kans de vis ook daadwerkelijk binnenboord te halen.

Het feit dat vissen enkel worden meegenomen als het niet anders kan is voor mij een bevredigend antwoord op de vraag of het ethisch verantwoord is. Echter is het wel zo, dat als deze vissers de zee niet op gaan, er meer tonijn over blijft aangezien tonijn zich vaak dood knokt tijdens het gevecht. Gelukkig blijven de aantallen zeer beperkt. De kans op de vangst van een tonijn is 30% schat ik in, afhankelijk van het seizoen natuurlijk.

Marlijn wordt, zoals eerder gezegd, nooit meegenomen en vaak gechipped. Wahoo en Dorado worden ook vaak teruggezet, enkele uitzonderingen daargelaten.

Ik heb een fantastisch avontuur beleefd die dag, veel mensen hebben genoten van een heerlijke maaltijd en ik zal het mijn leven lang blijven herinneren. Overigens bedank ik mijn vriendin voor de prachtige beelden.

Mis het volgende artikel niet! Abonneer je gratis via RSS of e-mail.

Over

Tim (1988) is de beheerder van hengelsport weblog Vissenmetkunstaas.nl en vist voornamelijk op snoek, snoekbaars, zeebaars, kabeljauw en karper. Tim is te volgen op Twitter als @timbeeren.